Badanie ruchu jednostajnego – fizyka w klasie 7
Na lekcji fizyki wykorzystaliśmy sprzęt zakupiony w ramach inicjatywy #LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci (kamera, statyw, jeżdżący robot Rugged)
Aby określić zależność drogi od czasu, zarejestrowaliśmy przy pomocy kamery ruch pęcherzyka powietrza w szklanej rurce. Drogę odczytaliśmy z linijki, jednak wartość czasu można było odczytać z aplikacji odtwarzającej film jedynie z dokładnością do 1 sekundy.
Aby rozwiązać ten problem wykorzystaliśmy jeżdżący robot Rugged, który po zaprogramowaniu jazdy ciągłej poruszał się ze stałą prędkością wioząc smartfon z włączonym stoperem – całość była nagrywana z ręki za pomocą kamery.
Bardziej dokładny odczyt czasu i drogi na stopklatkach filmu pozwolił na wyciągnięcie wniosków oraz narysowanie wykresu. Uczniowie przekonali się, że droga w ruchu jednostajnym jest wprost proporcjonalna do czasu.